اخبار و مقالات

رونمایی از شناسنامه 5 غذای اصیل گیلانی
تاریخ انتشار : 1395/7/11 ساعت 14:25:33




رونمایی از شناسنامه 5 غذای اصیل گیلانی
 
۱۳:۴۵ (شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: برای نخستین بار در کشور، شناسنامه پنج غذای اصیل و محلی گیلان رونمایی شد.

اولین همایش «شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو- رشت» با حضور جامعه رستوران داران و هتلداران گیلان برگزار شد.
 
در این همایش «رضا علیزاده» با گرامی‌داشت هفته گردشگری به موقعیت ممتاز این استان در زمینه جذب توریست اشاره کرد و گفت: به‌علت ویژگی‌های منحصر به‌فرد موجود در گیلان همواره نیاز به برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه گردشگری احساس شده است.
 
وی با بیان این‌که برگزاری همایش شهر خلاق خوراک‌شناسی در رشت می‌تواند بنیان‌های مستحکمی حیطه برندسازی خوراک و توسعه گردشگری ایفا کند، خاطرنشان کرد: باید از فرصت پیش آمده به‌خوبی بهره‌مند شد.
 
وی بر لزوم تمرکز در نحوه معرفی خوراک و غذاهای اصیل استان تأکید کرد و افزود: باید به شیوه‌ای هنرمندانه گوی سبقت را در بازار جهانی گردشگری از سایر رقبا به ربائیم.
 
علیزاده در معرض فراموشی قرار گرفتن برخی فرهنگ‌ها و آداب کهن گیلانی را زنگ خطری مهم قلمداد و خاطرنشان کرد: نباید غذاهای محلی از لیست طبخ رستوران‌ها حذف شود.
 
وی وجود واحدهای اقامتی و پذیرایی متعدد در گیلان را ماحصل بهره‌مندی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و فرهنگی دانست و بر ضرورت ارائه خوراک و غذاهای محلی در این مراکز تأکید کرد.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: کیفی‌سازی خدمات و لحاظ کردن اصول بهسازی، لازمه رسیدن به نظامی جامع در حوزه جهانی شدن است، از این‌رو باید در زمینه طراحی و اجرای ایده‌های ممتاز کوشش کرد.
 
علیزاده خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در کانون توجه جوامع مرتبط با امر گردشگری قرار دارد، هم‌سو شدن با مباحث توسعه‌ای است که در تحقق این مهم «'آموزش، ترویج و بازاریابی»' نقش بسزایی دارد.
 
علیزاده با بیان این‌که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای تعالی همه جانبه و رسیدن به سطوح ممتاز جهانی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی بسیاری حول محور گردشگری و نیز خدمات مرتبط با آن کرده، به سلسله آموزش‌های ویژه برای مدیران تأسیسات پذیرایی اشاره کرد و گفت: در اجرای خدمات آموزشی مذکور از اساتید برجسته کشور استفاده شده است.
 
این مسئول فعالیت اماکن پذیرایی استان در زمینه برندسازی را نیازمند تلاش بیشتر خواند و خاطرنشان کرد: باید روی رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی استان نگاه نافذتری داشته تا بتوانیم هم‌پای جاذبه‌های گردشگری متنوع، خلاقیت غذایی را نیز در کانون توجه قرار دهیم.
 
در ادامه این مراسم از شناسنامه 5 غذای سنتی استان شامل «باقلا قاتق»، «میرزاقاسمی»، «گمج کباب»، «مرغ ترش» و «اناربیج» رونمایی شد./ ایسنا